Jūrinio vėjo
parkaI Lietuvoje
Šie parkai – vieni iš svarbiausių šalies energetinės nepriklausomybės projektų. Jie itin padidins vietinės elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių gamybą ir taip sumažins Lietuvos priklausomybę nuo elektros importo bei užtikrins mažas elektros kainas gyventojams.
1,4GW
galios du elektrinių parkai bus pastatyti 2028 m.
6 TWh
elektros energijos per metus pagaminsiantys parkai užtikrins iki pusės dabartinio Lietuvos poreikio
3 mlrd.
eurų privačių investicijų
1300
naujų darbo vietų

Atsinaujinanti žalioji energija
Planuojama, jog 2028 m. Lietuvos teritoriniuose vandenyse ties Palanga pradėsiantys veikti maždaug 1,4 GW galios jūrinio vėjo parkai galėtų pagaminti iki 6 TWh žaliosios elektros energijos per metus, o tai užtikrintų iki pusės dabartinio Lietuvos elektros energijos poreikio ir sumažintų šalies priklausomybę nuo elektros importo. Taip pat projektai pritrauks apie 3 mlrd. eurų investicijų ir sukurs mažiausiai 1 300 naujų darbo vietų.
Naujienos
Dažniausiai užduodami klausimai
D.U.K.
Aukciono laimėtojas bus paskelbtas 2024 metų II ketvirtį, o jūrinio vėjo jėgainių parkas planuojamas pastatyti 2028 metais.
Vėjo energetika pažangumu ir sparčiu technologiniu progresu išsiskiria iš kitų energijos iš atsinaujinančių išteklių rūšių. Pagaminta iš vėjo energija mažina oro taršą, prisideda prie klimato kaitos mažinimo, padeda užtikrinti energetinį saugumą bei sumažinti iškastinio kuro importą. Vėjo energija yra neišsenkanti, o plečiant vėjo energetikos sektorių yra kuriamos naujos darbo vietos, skatinama regioninė plėtra. Verta paminėti, kad Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje mūsų šalis turi ambicingą tikslą – iš atsinaujinančių šaltinių pasigaminti iki 100 proc. šaliai reikalingos elektros energijos. Norint pasiekti šiuos rodiklius vėjo energetikos, ypač jūrinės, vaidmuo ateityje tik stiprės.
Sieks apie 300 metrų (iki mentės aukščiausio taško).
Jūrinio vėjo elektrinių parkui numatytos teritorijos plotas Baltijos jūroje siekia apie 136,39 km2.
Galimi gamtinės aplinkos pokyčiai bus apibrėžti poveikio aplinkai vertinime (PAV), o kompensacines ir prevencines aplinkosaugos priemones turės įgyvendini parko vystytojas.
Jūrinio vėjo elektrinės neturės neigiamos įtakos nei sausumos, nei vandens poilsiniam turizmui. Jūrinio vėjo jėgainės nuo kranto bus nutolusios apie 30 kilometrų.
- Planuojama, kad artimiausios savivaldybės biudžetas bus papildytas apie 3 mln. Eur, kuriuos parko vystytojas bus įpareigotas sumokėti nuo sugeneruotos ir į tinklą pateiktos elektros kiekio;
- Statybų ir eksploatacijos laikotarpiu planuojama sukurti net 1,3 tūkst. naujų darbo vietų.
Kada numatomas projekto aukcionas?
Aukcionas planuojamas 2023 metų III ketvirtį.
Kaip bus nustatomas aukciono laimėtojas?
[2023-01-31] LR Vyriausybė 2022-10-19 nutarimu Nr. 1049 yra nustačiusi kriterijus ir reikalavimus, potencialiems aukciono dalyviams. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (VERT) 2023 m. I ketvirtį planuoja patvirtinti konkurso organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą, kuriame bus nustatytas konkurso organizavimo ir pasiūlymų vertinimo procesas.
Konkurso dalyviai turės pateikti elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje įgyvendinimo planą, kuriame numatomi jo etapai ir etapų įgyvendinimo grafikas. Ar šis grafikas galės būti keičiamas po konkurso, projekto įgyvendinimo proceso metu?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 22 dalies 5 punktu, įgyvendinimo planas konkurso laimėtojo prašymu galės būti pakeistas gavus Lietuvos energetikos agentūros rašytinį suderinimą.
Kokiais susitarimais nustatomi investuotojo ir valstybės santykiai?
Santykiai bus apibrėžti atitinkamomis sutartimis, kuriose bus numatyti įsipareigojimai.
Pavyzdžiui, jau dabar aišku, kad Palangos miesto savivaldybei bus mokamas 1 EUR/MWh mokestis vietinių bendruomenių projektams. Parko vystytojas būtų įpareigotas sumokėti mokestį nuo sugeneruotos ir į tinklą pateiktos elektros kiekio. Planuojama, kad per metus būtų sumokama apie 3 mln. eurų.
Kokie yra konkurso organizavimo ir pasiūlymų teikimo terminai?
Vadovaujantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 9 dalimi, konkursas organizuojamas ne vėliau kaip per 180 kalendorinių dienų nuo informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos interneto svetainėje dienos. Konkurso dalyvių registracija trunka 90 kalendorinių dienų nuo informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo dienos. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba konkurso laimėtoją nustato per 60 kalendorinių dienų nuo konkurso dalyvių registracijos pabaigos. Šis terminas gali būti pratęstas 30 kalendorinių dienų motyvuotu konkurso komiteto, sudaryto Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, prašymu. Šiuo metu tikslinami teisės aktai, numatant, jog į 180 kalendorinių dienų konkurso organizavimo terminą nebūtų įtrauktas laikotarpis potencialaus konkurso laimėtojo atitikimui nacionaliniam saugumui patikrinimui atlikti.
Kokius sertifikatus turi pateikti konkurso dalyvis Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai ar kitai valstybės institucijai?
Dokumentai, kuriuos turės pateikti konkurse norintys dalyvauti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys yra nurodyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)), 2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)), Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše, kurį rengia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.
Ar yra nustatytos konkrečios ir galutinės kompensacijos, skirtos daliai investicijų ir kitoms išlaidoms, kurios reikalingos Nacionalinio saugumo funkcijų atlikimui užtikrinti?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 49 straipsnio 9 dalies nuostatomis, kompensacijos dydis apskaičiuojamas dauginant leidime plėtrai ir eksploatacijai, kai elektrinė plėtojama jūrinėje teritorijoje, numatomų įrengti elektrinės pajėgumų dydį (kW) iš 18 EUR/kW įkainio. Konkurso laimėtojas taip pat turės pateikti šios prievolės įvykdymo užtikrinimą. Kompensacijų mokėjimo tvarką nustato Vyriausybė. Papildomų kompensacijos priedų, kurie būtų skirti daliai investicijų ir kitoms išlaidoms, kurios reikalingos nacionalinio saugumo funkcijų atlikimui, šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nėra numatyta.
Konkurso laimėtojas turės užtikrinti mažų ir vidutinių įmonių įtraukimą į projekto įgyvendinimą ir (ar) naudojimusi infrastruktūra. Prašome konkretizuoti, kokiais kriterijais vadovaujantis bus vertinamas mažų ir vidutinių įmonių įtraukimas ir pasekmes už šio reikalavimo nevykdymą?
2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)) 26 ir 27 punkte numatyta, kad Konkurso laimėtojas turi užtikrinti, kad nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai konkurso laimėtojui išdavimo dienos iki leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos, mažų ir vidutinių su projekto statyba susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 3 procentai skaičiuojant nuo projekto statybos laikotarpiu atliktų investicijų išlaidų sumos, o susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 10 procentų skaičiuojant nuo visų projekto eksploatacijos ir priežiūros sąnaudų sumos. To paties teisės akto 53.5 ir 53.6 p. yra numatytos baudos konkurso nugalėtojui už šio reikalavimo nevykdymą.
Išlaidos, patirtos valstybės lėšomis vykdomiems tyrimams ir kitiems veiksmams atlikti, yra kompensuojamos konkurso laimėtojo. Kada bus paviešintos šios išlaidos, kurias valstybei turės kompensuoti konkurso laimėtojas?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 9 dalimi, valstybės lėšomis vykdomų tyrimų ir kitų veiksmų rezultatai bei šių tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidos viešai paskelbiami per 2 darbo dienas nuo jų gavimo dienos, tačiau ne vėliau, negu skelbiama informacija apie planuojamą organizuoti konkursą.
Kokios yra elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio mokėjimo sąlygos?
Elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio mokėjimo sąlygos yra nustatytos 2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)) 55 p. Vystymo mokestį konkurso laimėtojas turi sumokėti per 5 metus nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos. Vystymo mokestis mokamas lygiomis dalimis kasmet iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos.
Ar konkurso dalyvių pateikiami dokumentai turės būti lietuvių kalba? Ar finansinės patirties reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose nurodyta valiuta turės būti pateikta eurais? Jei konkurso dalyvis veiklą vykdo šalyje, kurioje galioja kita valiuta, koks valiutos kursas turėtų būti taikomas finansinės patirties reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose, pateikiamuose konkurso organizatoriui?
[2023-01-31] Konkurso dalyviai konkurso organizatoriui, finansinę patirtį pagrindžiančius ir kitus teisės aktais nustatytų reikalavimų įgyvendinimą pagrindžiančius dokumentus turės pateikti lietuvių kalba arba su vertimu į lietuvių kalbą. Finansinių pajėgumų reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose pateikta informacija neprivalo būti nurodyta eurais, tačiau vertinant Konkurso dalyvių atitiktį reikalavimams, pateiktuose dokumentuose nurodyta užsienio valiuta bus konvertuojama į eurus. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos rengiamame konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše bus konkretizuoti reikalavimai finansinę patirtį pagrindžiantiems dokumentams, įskaitant ir valiutos konvertavimui taikomą kursą.
Ar yra galimybė parengti teminę lentelę, kurioje būtų pateikti jūros vėjo elektrinių parkų vystytojo prisiimami finansiniai įsipareigojimai, nustatyti skirtinguose teisės aktuose?
[2023-01-31] Taip, planuojama parengti ir paviešinti jūros vėjo elektrinių parkų vystytojo prisiimamų finansinių įsipareigojimų teminę lentelę. Prašome sekti informaciją interneto puslapyje Offshorewind.lt.
Kada planuojama patvirtinti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos rengiamą konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą?
[2023-01-31] Valstybinė energetikos reguliavimo taryba konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą planuoja patvirtinti 2023 m. I ketvirtį.
Kada Valstybinė energetikos reguliavimo taryba planuoja paviešinti didžiausios galimos sandorio kainos nustatymo metodiką?
[2023-01-31] Vadovaujantis Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 str. 14 p. (straipsnio redakcija įsigaliosianti praėjus dviem mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo) (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)), Valstybinė energetikos reguliavimo taryba prieš vieną mėnesį iki didžiausios galimos sandorio kainos paskelbimo dienos turi parengti ir viešai paskelbti informaciją, reikalingą didžiausiai galimai sandorio kainai nustatyti, prieš 6 mėnesius iki informacijos apie konkursą paskelbimo dienos nustatyti ir viešai paskelbti didžiausią galimą sandorio kainą ir žemiausią ribą. Vadovaujantis šia įstatymo nuostata, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba didžiausios galimos sandorio kainos metodiką planuoja paskelbti 2023 m. vasario mėn.
Kada planuojama konkretizuoti jūros vėjo elektrinių parko infrastruktūros koridoriaus teritoriją?
[2023-01-31] Jūros vėjo elektrinių parko prijungimui skirtos infrastruktūros koridorius bus nustatytas Teritorijų, reikalingų prijungti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines, planuojamas plėtoti Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalyje (dalyse), prie elektros perdavimo tinklų, inžinerinės infrastruktūros vystymo plano sprendiniais. Planuojama, kad šio vystymo plano koncepcija bus patvirtinta 2023 m. spalio mėn., o sprendiniai bus patvirtinti 2024 m. III ketvirtį.
Kaip bus įgyvendinimas teisių į žemę, skirtos tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą, perdavimas leidimą plėtrai ir eksploatacijai gavusiam asmeniui?
[2023-01-31] Šiuo metu vyksta pasitarimai tarp atsakingų valstybės institucijų dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo būsimam jūrinio vėjo elektrinių parko konkurso laimėtojui. Konkretaus atsakymo, kokiu pagrindu ir forma jūrinių vėjo elektrinių vystytojui bus suteiktos teisės į žemę, užtikrinančios galimybę tiesti ir eksploatuoti jūrinių vėjo elektrinių infrastruktūrą, kol kas pateikti nėra galimybės.
Ar valstybė suteiks garantijų dėl teisių, skirtų tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą suteikimo leidimą plėtrai ir eksploatacijai gavusiam asmeniui laiku ir tinkama bei pakankama statybos leidimui gauti ir infrastruktūrai tinkamai eksploatuoti reikalinga apimtimi?
[2023-01-31] Šiuo metu vyksta pasitarimai tarp atsakingų valstybės institucijų dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo būsimam jūrinio vėjo elektrinių parko konkurso laimėtojui. Konkretaus atsakymo, ar valstybė suteiks garantijų dėl teisių, skirtų tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą, suteikimo, kol kas pateikti neturime pagrindo.
Ar, esant poreikiui, valstybė taip pat suteikia (suteiks) teises į žemę, reikalingas tik statybos laikotarpiu gretimuose trasai sklypuose?
[2023-01-31] Inžinerinės infrastruktūros vystymo plano sprendiniais bus nustatyti servitutai ir kiti teritorijų naudojimo sprendiniai, užtikrinantys galimybę statyti ir eksploatuoti inžinerinę infrastruktūrą specialiuoju planu nustatytose inžinerinės infrastruktūros koridoriaus ribose. Jei konkurso laimėtojui specialiuoju planu numatytų teritorijų ir (tikėtina) perduotų teisių į teritoriją infrastruktūros vystymui nepakaks, jūrinių vėjo elektrinių vystytojas turės pats savo jėgomis ir lėšomis užtikrinti galimybę naudoti teritorijas sausumoje savo reikmėms, jūrinių vėjo elektrinių infrastruktūros sprendiniams įgyvendinti.
Ar vystytojas turės kompensuoti perdavimo sistemos operatoriui lėšas, kurias perdavimo sistemos operatorius sumokės žemės savininkams kaip kompensaciją už teisių į žemę nustatymą, pradėto prijungimo infrastruktūros (ypatingos valstybinės svarbos projekto) teritorijų planavimo ir susijusių paslaugų apimtyje? Jei taip, kokią dalį šių lėšų turės kompensuoti vystytojas bei kada planuojama paskelbti šią informaciją?
[2023-01-31] Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu vyksta atsakingų valstybės institucijų pasitarimai dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo galimybės būsimam Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos organizuoto konkurso laimėtojui, kol kas nėra galimybės pateikti atsakymo į šį klausimą.
Tuo atveju, jeigu vystytojui bus leidžiama naudotis Harmony Link kabeliui skirtu koridoriumi bei perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytais servitutais, teritorija, kurioje bus nustatytos specialios žemės naudojimo sąlygos vystytojo inžinerinei infrastruktūrai pateks į perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytų servitutų teritoriją. Ar tokiu atveju vystytojas turės kompensuoti žemės savininkams už apribojimus, atsirandančius dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo vystytojo infrastruktūrai (jungčiai), kai perdavimo sistemos operatorius žemės savininkams jau bus sumokėjęs kompensacijas už servitutų nustatymą Harmony Link projekto apimtyje ir taip bus atlyginęs žemės savininkų nuostolius už atsiradusius žemės naudojimo apribojimus?
[2023-01-31] Kol kas jūrinio vėjo elektrinių parkų jungčių koridorių planinė padėtis nėra konkretizuota. Siekiant suplanuoti koridorių, inicijuotas jungties koridoriaus specialiojo teritorijų planavimo dokumento rengimas. Pažymėtina, kad vadovaujantis Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 13 str. 5 d. Kompensacijos nemokamos, kai dėl tų pačių ar skirtingų apribojimų taikymo buvo atlyginta, jeigu teritorija (jos dalis), dėl kurios nustatymo atsiradusių apribojimų taikymo buvo atlyginta, sutampa su naujai nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija (jos dalimi). LR energetikos įstatymo 75 str. 4 d. yra nustatyta, kad elektros tinklų, jungiančių atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines su sausumos teritorijoje esančiais tinklais, techninės priežiūros, remonto, rekonstravimo ir modernizavimo tvarką leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas ir tinklų operatoriai nustato tarpusavio susitarimu.
Statybos įstatymo 27 str. 5 d. 6 p. nurodytais atvejais statybą leidžiančiam dokumentui gauti reikia pateikti sutartį, sutikimą ar susitarimą su žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju ar servituto nustatymą patvirtinančius dokumentus (statant inžinerinius statinius). Prašome paaiškinti, kaip leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojui bus išduodamas inžinerinių statinių statybą leidžiantis dokumentas, jeigu leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas naudosis perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytais servitutais, todėl neturės sutarties, sutikimo ar susitarimo su žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju, taip pat neturės jo naudai servituto nustatymą patvirtinančių dokumentų, kadangi tokių dokumentų turėjimas nėra reikalingas naudojantis Elektros energetikos įstatymo 75 str. 4 d. numatyta teise?
[2023-01-31] Manome, kad šis klausimas yra LR aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybų inspekcijos kompetencijų srityje, todėl gavę atsakymus iš šių institucijų, atitinkamai papildysime atsakymą į šį klausimą.
Ar leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas galės Nekilnojamojo turto registre įregistruoti nuosavybės teisę į elektros tinklą, atsižvelgiant į tai, jog leidimo turėtojas neturės jokių teisių į žemės sklypą, kuriame bus pastatytas elektros tinklas – nei nuosavybės, nei nuomos, nei nustatyto servituto, kai, vadovaujantis Elektros energetikos įstatymo 75 str. 4 d., bus naudojamasi perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytu servitutu?
[2023-01-31] Manome, kad šis klausimas yra LR aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybų inspekcijos kompetencijų srityje, todėl gavę atsakymus iš šių institucijų, atitinkamai papildysime atsakymą į šį klausimą.
Kokie infrastruktūros ir įrangos apribojimai taikomi projekte?
Parametrus numato Poveikio aplinkai vertinimas (PAV) ir Strateginis pasekmių aplinkai vertinimas (SPAV).