Jūrinio vėjo
parkaI Lietuvoje
Šie parkai – vieni iš svarbiausių šalies energetinės nepriklausomybės projektų. Jie itin padidins vietinės elektros energijos iš atsinaujinančių energijos išteklių gamybą ir taip sumažins Lietuvos priklausomybę nuo elektros importo bei užtikrins mažas elektros kainas gyventojams.
1,4GW
galios du elektrinių parkai bus pastatyti 2028 m.
6 TWh
elektros energijos per metus pagaminsiantys parkai užtikrins iki pusės dabartinio Lietuvos poreikio
3 mlrd.
eurų privačių investicijų
1300
naujų darbo vietų

Atsinaujinanti žalioji energija
Planuojama, jog 2028 m. Lietuvos teritoriniuose vandenyse ties Palanga pradėsiantys veikti maždaug 1,4 GW galios jūrinio vėjo parkai galėtų pagaminti iki 6 TWh žaliosios elektros energijos per metus, o tai užtikrintų iki pusės dabartinio Lietuvos elektros energijos poreikio ir sumažintų šalies priklausomybę nuo elektros importo. Taip pat projektai pritrauks apie 3 mlrd. eurų investicijų ir sukurs mažiausiai 1 300 naujų darbo vietų.
Naujienos
Dažniausiai užduodami klausimai
D.U.K.
Aukciono laimėtojas bus paskelbtas 2024 metų II ketvirtį, o jūrinio vėjo jėgainių parkas planuojamas pastatyti 2028 metais.
Vėjo energetika pažangumu ir sparčiu technologiniu progresu išsiskiria iš kitų energijos iš atsinaujinančių išteklių rūšių. Pagaminta iš vėjo energija mažina oro taršą, prisideda prie klimato kaitos mažinimo, padeda užtikrinti energetinį saugumą bei sumažinti iškastinio kuro importą. Vėjo energija yra neišsenkanti, o plečiant vėjo energetikos sektorių yra kuriamos naujos darbo vietos, skatinama regioninė plėtra. Verta paminėti, kad Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje mūsų šalis turi ambicingą tikslą – iš atsinaujinančių šaltinių pasigaminti iki 100 proc. šaliai reikalingos elektros energijos. Norint pasiekti šiuos rodiklius vėjo energetikos, ypač jūrinės, vaidmuo ateityje tik stiprės.
Sieks apie 300 metrų (iki mentės aukščiausio taško).
Jūrinio vėjo elektrinių parkui numatytos teritorijos plotas Baltijos jūroje siekia apie 136,39 km2.
Galimi gamtinės aplinkos pokyčiai bus apibrėžti poveikio aplinkai vertinime (PAV), o kompensacines ir prevencines aplinkosaugos priemones turės įgyvendini parko vystytojas.
Jūrinio vėjo elektrinės neturės neigiamos įtakos nei sausumos, nei vandens poilsiniam turizmui. Jūrinio vėjo jėgainės nuo kranto bus nutolusios apie 30 kilometrų.
- Planuojama, kad artimiausios savivaldybės biudžetas bus papildytas apie 3 mln. Eur, kuriuos parko vystytojas bus įpareigotas sumokėti nuo sugeneruotos ir į tinklą pateiktos elektros kiekio;
- Statybų ir eksploatacijos laikotarpiu planuojama sukurti net 1,3 tūkst. naujų darbo vietų.
Kada numatomas projekto aukcionas?
Aukcionas planuojamas 2023 metų III ketvirtį.
Kaip bus nustatomas aukciono laimėtojas?
[2023-01-31] LR Vyriausybė 2022-10-19 nutarimu Nr. 1049 yra nustačiusi kriterijus ir reikalavimus, potencialiems aukciono dalyviams. Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija (VERT) 2023 m. I ketvirtį planuoja patvirtinti konkurso organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą, kuriame bus nustatytas konkurso organizavimo ir pasiūlymų vertinimo procesas.
Konkurso dalyviai turės pateikti elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje įgyvendinimo planą, kuriame numatomi jo etapai ir etapų įgyvendinimo grafikas. Ar šis grafikas galės būti keičiamas po konkurso, projekto įgyvendinimo proceso metu?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 22 dalies 5 punktu, įgyvendinimo planas konkurso laimėtojo prašymu galės būti pakeistas gavus Lietuvos energetikos agentūros rašytinį suderinimą.
Kokiais susitarimais nustatomi investuotojo ir valstybės santykiai?
Santykiai bus apibrėžti atitinkamomis sutartimis, kuriose bus numatyti įsipareigojimai.
Pavyzdžiui, jau dabar aišku, kad Palangos miesto savivaldybei bus mokamas 1 EUR/MWh mokestis vietinių bendruomenių projektams. Parko vystytojas būtų įpareigotas sumokėti mokestį nuo sugeneruotos ir į tinklą pateiktos elektros kiekio. Planuojama, kad per metus būtų sumokama apie 3 mln. eurų.
Kokie yra konkurso organizavimo ir pasiūlymų teikimo terminai?
Vadovaujantis atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 9 dalimi, konkursas organizuojamas ne vėliau kaip per 180 kalendorinių dienų nuo informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos interneto svetainėje dienos. Konkurso dalyvių registracija trunka 90 kalendorinių dienų nuo informacijos apie planuojamą organizuoti konkursą paskelbimo dienos. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba konkurso laimėtoją nustato per 60 kalendorinių dienų nuo konkurso dalyvių registracijos pabaigos. Šis terminas gali būti pratęstas 30 kalendorinių dienų motyvuotu konkurso komiteto, sudaryto Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka, prašymu. Šiuo metu tikslinami teisės aktai, numatant, jog į 180 kalendorinių dienų konkurso organizavimo terminą nebūtų įtrauktas laikotarpis potencialaus konkurso laimėtojo atitikimui nacionaliniam saugumui patikrinimui atlikti.
Kokius sertifikatus turi pateikti konkurso dalyvis Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai ar kitai valstybės institucijai?
Dokumentai, kuriuos turės pateikti konkurse norintys dalyvauti fiziniai ir (ar) juridiniai asmenys yra nurodyti Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatyme (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)), 2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)), Konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše, kurį rengia Valstybinė energetikos reguliavimo taryba.
Ar yra nustatytos konkrečios ir galutinės kompensacijos, skirtos daliai investicijų ir kitoms išlaidoms, kurios reikalingos Nacionalinio saugumo funkcijų atlikimui užtikrinti?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 49 straipsnio 9 dalies nuostatomis, kompensacijos dydis apskaičiuojamas dauginant leidime plėtrai ir eksploatacijai, kai elektrinė plėtojama jūrinėje teritorijoje, numatomų įrengti elektrinės pajėgumų dydį (kW) iš 18 EUR/kW įkainio. Konkurso laimėtojas taip pat turės pateikti šios prievolės įvykdymo užtikrinimą. Kompensacijų mokėjimo tvarką nustato Vyriausybė. Papildomų kompensacijos priedų, kurie būtų skirti daliai investicijų ir kitoms išlaidoms, kurios reikalingos nacionalinio saugumo funkcijų atlikimui, šiuo metu galiojančiuose teisės aktuose nėra numatyta.
Konkurso laimėtojas turės užtikrinti mažų ir vidutinių įmonių įtraukimą į projekto įgyvendinimą ir (ar) naudojimusi infrastruktūra. Prašome konkretizuoti, kokiais kriterijais vadovaujantis bus vertinamas mažų ir vidutinių įmonių įtraukimas ir pasekmes už šio reikalavimo nevykdymą?
2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)) 26 ir 27 punkte numatyta, kad Konkurso laimėtojas turi užtikrinti, kad nuo leidimo plėtrai ir eksploatacijai konkurso laimėtojui išdavimo dienos iki leidimo gaminti elektros energiją konkurso laimėtojui išdavimo dienos, mažų ir vidutinių su projekto statyba susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 3 procentai skaičiuojant nuo projekto statybos laikotarpiu atliktų investicijų išlaidų sumos, o susijusių suteikiamų paslaugų ir atliekamų rangos darbų vertė bus ne mažesnė kaip 10 procentų skaičiuojant nuo visų projekto eksploatacijos ir priežiūros sąnaudų sumos. To paties teisės akto 53.5 ir 53.6 p. yra numatytos baudos konkurso nugalėtojui už šio reikalavimo nevykdymą.
Išlaidos, patirtos valstybės lėšomis vykdomiems tyrimams ir kitiems veiksmams atlikti, yra kompensuojamos konkurso laimėtojo. Kada bus paviešintos šios išlaidos, kurias valstybei turės kompensuoti konkurso laimėtojas?
Vadovaujantis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)) 22 straipsnio 9 dalimi, valstybės lėšomis vykdomų tyrimų ir kitų veiksmų rezultatai bei šių tyrimų ir kitų veiksmų atlikimo išlaidos viešai paskelbiami per 2 darbo dienas nuo jų gavimo dienos, tačiau ne vėliau, negu skelbiama informacija apie planuojamą organizuoti konkursą.
Kokios yra elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio mokėjimo sąlygos?
Elektrinių plėtros jūrinėje teritorijoje vystymo mokesčio mokėjimo sąlygos yra nustatytos 2022-10-19 Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo Nr. 1049 “Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo” (1049 Dėl Reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinau… (lrs.lt)) 55 p. Vystymo mokestį konkurso laimėtojas turi sumokėti per 5 metus nuo leidimo gaminti elektros energiją išdavimo dienos. Vystymo mokestis mokamas lygiomis dalimis kasmet iki einamųjų metų gruodžio 31 dienos.
Ar konkurso dalyvių pateikiami dokumentai turės būti lietuvių kalba? Ar finansinės patirties reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose nurodyta valiuta turės būti pateikta eurais? Jei konkurso dalyvis veiklą vykdo šalyje, kurioje galioja kita valiuta, koks valiutos kursas turėtų būti taikomas finansinės patirties reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose, pateikiamuose konkurso organizatoriui?
[2023-01-31] Konkurso dalyviai konkurso organizatoriui, finansinę patirtį pagrindžiančius ir kitus teisės aktais nustatytų reikalavimų įgyvendinimą pagrindžiančius dokumentus turės pateikti lietuvių kalba arba su vertimu į lietuvių kalbą. Finansinių pajėgumų reikalavimus pagrindžiančiuose dokumentuose pateikta informacija neprivalo būti nurodyta eurais, tačiau vertinant Konkurso dalyvių atitiktį reikalavimams, pateiktuose dokumentuose nurodyta užsienio valiuta bus konvertuojama į eurus. Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos rengiamame konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos apraše bus konkretizuoti reikalavimai finansinę patirtį pagrindžiantiems dokumentams, įskaitant ir valiutos konvertavimui taikomą kursą.
Ar yra galimybė parengti teminę lentelę, kurioje būtų pateikti jūros vėjo elektrinių parkų vystytojo prisiimami finansiniai įsipareigojimai, nustatyti skirtinguose teisės aktuose?
[2023-01-31] Taip, planuojama parengti ir paviešinti jūros vėjo elektrinių parkų vystytojo prisiimamų finansinių įsipareigojimų teminę lentelę. Prašome sekti informaciją interneto puslapyje Offshorewind.lt.
Kada planuojama patvirtinti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos rengiamą konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą?
[2023-01-31] Valstybinė energetikos reguliavimo taryba konkursų organizavimo ir leidimų išdavimo tvarkos aprašą planuoja patvirtinti 2023 m. I ketvirtį.
Kada Valstybinė energetikos reguliavimo taryba planuoja paviešinti didžiausios galimos sandorio kainos nustatymo metodiką?
[2023-01-31] Vadovaujantis Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 22 str. 14 p. (straipsnio redakcija įsigaliosianti praėjus dviem mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo) (XI-1375 Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymas (lrs.lt)), Valstybinė energetikos reguliavimo taryba prieš vieną mėnesį iki didžiausios galimos sandorio kainos paskelbimo dienos turi parengti ir viešai paskelbti informaciją, reikalingą didžiausiai galimai sandorio kainai nustatyti, prieš 6 mėnesius iki informacijos apie konkursą paskelbimo dienos nustatyti ir viešai paskelbti didžiausią galimą sandorio kainą ir žemiausią ribą. Vadovaujantis šia įstatymo nuostata, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba didžiausios galimos sandorio kainos metodiką planuoja paskelbti 2023 m. vasario mėn.
Kada planuojama konkretizuoti jūros vėjo elektrinių parko infrastruktūros koridoriaus teritoriją?
[2023-01-31] Jūros vėjo elektrinių parko prijungimui skirtos infrastruktūros koridorius bus nustatytas Teritorijų, reikalingų prijungti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines, planuojamas plėtoti Lietuvos Respublikos teritorinės jūros ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinės ekonominės zonos Baltijos jūroje dalyje (dalyse), prie elektros perdavimo tinklų, inžinerinės infrastruktūros vystymo plano sprendiniais. Planuojama, kad šio vystymo plano koncepcija bus patvirtinta 2023 m. spalio mėn., o sprendiniai bus patvirtinti 2024 m. III ketvirtį.
Kaip bus įgyvendinimas teisių į žemę, skirtos tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą, perdavimas leidimą plėtrai ir eksploatacijai gavusiam asmeniui?
[2023-01-31] Šiuo metu vyksta pasitarimai tarp atsakingų valstybės institucijų dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo būsimam jūrinio vėjo elektrinių parko konkurso laimėtojui. Konkretaus atsakymo, kokiu pagrindu ir forma jūrinių vėjo elektrinių vystytojui bus suteiktos teisės į žemę, užtikrinančios galimybę tiesti ir eksploatuoti jūrinių vėjo elektrinių infrastruktūrą, kol kas pateikti nėra galimybės.
Ar valstybė suteiks garantijų dėl teisių, skirtų tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą suteikimo leidimą plėtrai ir eksploatacijai gavusiam asmeniui laiku ir tinkama bei pakankama statybos leidimui gauti ir infrastruktūrai tinkamai eksploatuoti reikalinga apimtimi?
[2023-01-31] Šiuo metu vyksta pasitarimai tarp atsakingų valstybės institucijų dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo būsimam jūrinio vėjo elektrinių parko konkurso laimėtojui. Konkretaus atsakymo, ar valstybė suteiks garantijų dėl teisių, skirtų tiesti ir eksploatuoti prijungimo infrastruktūrą, suteikimo, kol kas pateikti neturime pagrindo.
Ar, esant poreikiui, valstybė taip pat suteikia (suteiks) teises į žemę, reikalingas tik statybos laikotarpiu gretimuose trasai sklypuose?
[2023-01-31] Inžinerinės infrastruktūros vystymo plano sprendiniais bus nustatyti servitutai ir kiti teritorijų naudojimo sprendiniai, užtikrinantys galimybę statyti ir eksploatuoti inžinerinę infrastruktūrą specialiuoju planu nustatytose inžinerinės infrastruktūros koridoriaus ribose. Jei konkurso laimėtojui specialiuoju planu numatytų teritorijų ir (tikėtina) perduotų teisių į teritoriją infrastruktūros vystymui nepakaks, jūrinių vėjo elektrinių vystytojas turės pats savo jėgomis ir lėšomis užtikrinti galimybę naudoti teritorijas sausumoje savo reikmėms, jūrinių vėjo elektrinių infrastruktūros sprendiniams įgyvendinti.
Ar vystytojas turės kompensuoti perdavimo sistemos operatoriui lėšas, kurias perdavimo sistemos operatorius sumokės žemės savininkams kaip kompensaciją už teisių į žemę nustatymą, pradėto prijungimo infrastruktūros (ypatingos valstybinės svarbos projekto) teritorijų planavimo ir susijusių paslaugų apimtyje? Jei taip, kokią dalį šių lėšų turės kompensuoti vystytojas bei kada planuojama paskelbti šią informaciją?
[2023-01-31] Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu vyksta atsakingų valstybės institucijų pasitarimai dėl inžinerinės infrastruktūros vystymo ir eksploatavimo veiklos užtikrinimo galimybės būsimam Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos organizuoto konkurso laimėtojui, kol kas nėra galimybės pateikti atsakymo į šį klausimą.
Tuo atveju, jeigu vystytojui bus leidžiama naudotis Harmony Link kabeliui skirtu koridoriumi bei perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytais servitutais, teritorija, kurioje bus nustatytos specialios žemės naudojimo sąlygos vystytojo inžinerinei infrastruktūrai pateks į perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytų servitutų teritoriją. Ar tokiu atveju vystytojas turės kompensuoti žemės savininkams už apribojimus, atsirandančius dėl specialiųjų žemės naudojimo sąlygų nustatymo vystytojo infrastruktūrai (jungčiai), kai perdavimo sistemos operatorius žemės savininkams jau bus sumokėjęs kompensacijas už servitutų nustatymą Harmony Link projekto apimtyje ir taip bus atlyginęs žemės savininkų nuostolius už atsiradusius žemės naudojimo apribojimus?
[2023-01-31] Kol kas jūrinio vėjo elektrinių parkų jungčių koridorių planinė padėtis nėra konkretizuota. Siekiant suplanuoti koridorių, inicijuotas jungties koridoriaus specialiojo teritorijų planavimo dokumento rengimas. Pažymėtina, kad vadovaujantis Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo 13 str. 5 d. Kompensacijos nemokamos, kai dėl tų pačių ar skirtingų apribojimų taikymo buvo atlyginta, jeigu teritorija (jos dalis), dėl kurios nustatymo atsiradusių apribojimų taikymo buvo atlyginta, sutampa su naujai nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija (jos dalimi). LR energetikos įstatymo 75 str. 4 d. yra nustatyta, kad elektros tinklų, jungiančių atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines su sausumos teritorijoje esančiais tinklais, techninės priežiūros, remonto, rekonstravimo ir modernizavimo tvarką leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas ir tinklų operatoriai nustato tarpusavio susitarimu.
Statybos įstatymo 27 str. 5 d. 6 p. nurodytais atvejais statybą leidžiančiam dokumentui gauti reikia pateikti sutartį, sutikimą ar susitarimą su žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju ar servituto nustatymą patvirtinančius dokumentus (statant inžinerinius statinius). Prašome paaiškinti, kaip leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojui bus išduodamas inžinerinių statinių statybą leidžiantis dokumentas, jeigu leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas naudosis perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytais servitutais, todėl neturės sutarties, sutikimo ar susitarimo su žemės sklypo (teritorijos) savininku, valdytoju, taip pat neturės jo naudai servituto nustatymą patvirtinančių dokumentų, kadangi tokių dokumentų turėjimas nėra reikalingas naudojantis Elektros energetikos įstatymo 75 str. 4 d. numatyta teise?
[2023-01-31] Manome, kad šis klausimas yra LR aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybų inspekcijos kompetencijų srityje, todėl gavę atsakymus iš šių institucijų, atitinkamai papildysime atsakymą į šį klausimą.
Ar leidimo plėtrai ir eksploatacijai turėtojas galės Nekilnojamojo turto registre įregistruoti nuosavybės teisę į elektros tinklą, atsižvelgiant į tai, jog leidimo turėtojas neturės jokių teisių į žemės sklypą, kuriame bus pastatytas elektros tinklas – nei nuosavybės, nei nuomos, nei nustatyto servituto, kai, vadovaujantis Elektros energetikos įstatymo 75 str. 4 d., bus naudojamasi perdavimo sistemos operatoriaus naudai nustatytu servitutu?
[2023-01-31] Manome, kad šis klausimas yra LR aplinkos ministerijos ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybų inspekcijos kompetencijų srityje, todėl gavę atsakymus iš šių institucijų, atitinkamai papildysime atsakymą į šį klausimą.
Kokie infrastruktūros ir įrangos apribojimai taikomi projekte?
Parametrus numato Poveikio aplinkai vertinimas (PAV) ir Strateginis pasekmių aplinkai vertinimas (SPAV).
Ar tuo atveju, jeigu juridinio asmens tiesioginių akcininkų ir (ar) netiesioginių akcininkų rguliuojamoje rinkoje prekiaujama vertybinių popierių dalis nesudaro arba neviršija kvalifikuotosios akcijų paketo dalies, vadovo pasirašytas laisvos formos patvirtinimas, kad tiesioginiai akcininkai ir (ar) netiesioginiai akcininkai nėra perleidę balsavimo teisių kitiems asmenims (KONKURSŲ APRAŠO 23.1.2.3 papunktis), pateikiamas tik apie tuos juridinio asmens tiesioginius akcininkus ir (ar) netiesioginius akcininkus, kurie valdo juridinio asmens kvalifikuotąją akcijų paketo dalį?
(2023-04-07) Jeigu juridinis asmuo, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, Konkursų aprašo 23.1.2.3 papunktyje nurodyti patvirtinimai turėtų būti teikiami tik dėl tų juridinio asmens tiesioginių akcininkų ir netiesioginių akcininkų, kurie valdo juridinio asmens kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.
Atsakymo motyvai: Pagal Konkursų aprašo 23.1.2.3 papunktį, asmuo, siekiantis dalyvauti Konkurse, turi pateikti vadovo ar įgalioto asmens pasirašytą laisvos formos patvirtinimą, kad tiesioginiai akcininkai ir (ar) netiesioginiai akcininkai nėra perleidę balsavimo teisių kitiems asmenims (jeigu balsavimo teisės neperleistos), arba patvirtinimą, kad juridinio asmens tiesioginiai akcininkai ir (ar) netiesioginiai akcininkai yra perleidę balsavimo teisę kitiems asmenims, nurodant perleistų balsavimo teisių dalį ir asmens, kuriam perleistos balsavimo teisės, duomenis (fizinio asmens vardą, pavardę, asmens kodą (jei asmuo jį turi), gyvenamosios vietos adresą, valstybės, išdavusios asmens dokumentą, pavadinimą arba juridinio asmens ar kito ūkio subjekto pavadinimą, kodą, buveinės adresą, valstybės, kurioje registruotas juridinis asmuo, pavadinimą).
Atkreiptinas dėmesys, kad Konkursų aprašo 23.1 papunktyje nurodyti dokumentai, kuriuos asmuo, siekiantis dalyvauti Konkurse, turi pateikti, jog įrodytų, kad atitinka Konkursų aprašo 11.1 papunktyje nurodytus reikalavimus. Konkursų aprašo 11.1 papunktyje nurodyti reikalavimai yra nustatyti vadovaujantis Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 1 punktu ir 11–12 dalimis. Šio įstatymo 221 straipsnio 11 dalies, kurioje nurodyti principai, kurie taikomi vertinant tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų, galutinių naudos gavėjų ir trečiųjų asmenų akcijų ir balsavimo teisių procentinę išraišką, 3 punkte nustatyta, kad, jeigu tiesioginiams akcininkams, netiesioginiams akcininkams, galutiniams naudos gavėjams ir (ar) tretiesiems asmenims yra perleistos kitų tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų ir (ar) galutinių naudos gavėjų balsavimo teisės, įvertinama, ar tiesioginių akcininkų, netiesioginių akcininkų, galutinių naudos gavėjų ir (ar) trečiųjų asmenų, neatitinkančių europinės ir transatlantinės integracijos kriterijų, kiekvieno atskirai ar visų kartu turima balsavimo teisių suma nesudaro arba neviršija kvalifikuotosios akcijų paketo dalies. Netiesioginių akcininkų, galutinių naudos gavėjų ir (ar) trečiųjų asmenų turima bendra balsavimo teisių suma apskaičiuojama šios dalies 1 ir 2 punktuose nustatyta tvarka. Balsavimo teisių dalis ir akcijų paketo dalis nėra sumuojamos. O minėto įstatymo 221 straipsnio 11 dalies 4 punkte nurodyta, kad, jeigu konkurso dalyvis, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, vertybinių popierių dalis, kuria prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, šios dalies 1–3 punktuose nustatyta tvarka vertinama tik tuo atveju, jeigu ji sudaro arba viršija kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.
Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad pagal Konkursų aprašo 23.1.2.2 papunkčio nuostatas, vadovo ar įgalioto asmens pasirašytą laisvos formos nuosavybės ir kontrolės struktūroje, kai juridinis asmuo, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, pateikiama informacija tik apie tuos juridinio asmens tiesioginius akcininkus ir netiesioginius akcininkus, kurie valdo juridinio asmens kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.
Vadovaujantis minėtomis Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221 straipsnio nuostatomis, taip pat atsižvelgiant į tai, kad Konkursų aprašo 23.1 papunktyje nurodyti dokumentai teikiami, siekiant įrodyti atitiktį Konkursų aprašo 11.1 papunktyje nurodytiems reikalavimams, nustatytiems pagal minėto įstatymo 221 straipsnio 10 dalies 1 punkto ir 11–12 dalių nuostatas, kai juridinis asmuo, jo tiesioginiai akcininkai ir (ar) jo netiesioginiai akcininkai yra bendrovės, kurių vertybiniais popieriais prekiaujama reguliuojamoje rinkoje, Konkursų aprašo 23.1.2.3 papunktyje nurodyti patvirtinimai turėtų būti teikiami tik dėl tų juridinio asmens tiesioginių akcininkų ir netiesioginių akcininkų, kurie valdo juridinio asmens kvalifikuotąją akcijų paketo dalį.
Ar asmuo, siekiantis dalyvauti konkurse, gali užšifruotame faile kartu su pagal konkursų aprašą reikalaujamais pateikti dokumentais pateikti papildomą failą (lydraštį), kuriame būtų pateikti paaiškinimai dėl pateikiamų dokumentų?
(2023-04-07) Taip, gali. Užšifruotame faile su Konkurso dokumentais, be Konkursų aprašo 23 punkte nurodytų dokumentų, gali būti pateikiami ir papildomi dokumentai, kuriuose būtų išdėstyti paaiškinimai dėl pateiktų Konkurso dokumentų.
Atsakymo motyvai: Pažymėtina, kad pagal Konkursų aprašo 28 punktą, Taryba Konkurso vykdymo laikotarpiu gali reikalauti iš Konkurso dalyvių papildomos informacijos dėl Konkurso dokumentų patikslinimo ir paaiškinimo. Papildomi dokumentai, kuriuose būtų išdėstyti paaiškinimai dėl pateiktų Konkurso dokumentų, pateikti užšifruotame faile kartu su Konkursų aprašo 23 punkte nurodytais Konkurso dokumentais, galimai sumažins (panaikins) poreikį Tarybai reikalauti papildomų paaiškinimų ir informacijos, kas galimai leis sutrumpinti Konkurso dalyvių kvalifikacijos tikrinimo (vertinimo) etapą, taip pat prisidės, jog būtų tinkamai įvertinta Konkurso dalyvių atitiktis Konkursų aprašo 11 punkte nurodytiems reikalavimams.
Pagal Konkursų aprašo 23.11 papunktį, siekiant dalyvauti konkurse, reikalinga pateikti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažymą ar išrašą, patvirtinantį, kad juridinio asmens vadovas ir valdymo organo narys (nariai), ūkinės bendrijos tikrasis narys (nariai) ar fizinis asmuo neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo arba dėl juridinio asmens vadovo ir valdymo organo nario (narių), ūkinės bendrijos tikrojo nario (narių) ar fizinio asmens per pastaruosius 5 metus nėra įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už atitinkamas nusikalstamas veikas.
Užsakant Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažymą elektronine forma yra būtina pasirinkti pažymos tikslą iš pateikto baigtinio sąrašo (pridedama), kuriame nėra nė vieno pasirinkimo, susijusio su konkursu. Artimiausias pagal turinį pasirinkimas yra „Dėl dalyvavimo elektros energijos gamybos iš atsinaujinančių išteklių skatinimo kvotų paskirstymo aukcione (aukciono dalyvio – juridinio asmens vadovas, valdymo organo narys ar ūkinės bendrijos tikrasis narys“. Pasirinkus šį tikslą, išduotoje Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažymoje pateikimas įrašas „Pažyma parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 20 straipsnio 4 dalies 12 punkto nuostata“.
Ar Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažyma su tokiu įrašu bus laikoma tinkama ir priimtina? Jeigu ne, tuomet prašome nurodyti, kokį kitą tikslą iš pateiktų sąraše turėtų asmuo pasirinkti užsakydamas šią pažymą?
(2023-04-19) Informuojame, kad Taryba elektroniniu paštu kreipėsi į Informatikos ir ryšių departamentą prie Vidaus reikalų ministeriją dėl poreikio papildyti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro klasifikatorių dėl pažymos išdavimo tikslų nauju tikslu, susijusiu su asmens dalyvavimu jūrinės teritorijos naudojimo atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai konkurse, organizuojamame pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221straipsnį“. Informatikos ir ryšių departamentas informavo, kad artimiausiu metu papildys klasifikatorių minėtu tikslu.
Atsižvelgdami į tai, asmens, siekiantiems dalyvauti Konkurse, organizuojamame pagal Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 221straipsnį, ir norintiems užsakyti Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pažymą elektronine forma, siūlome kreiptis dėl šios pažymos užsakymo, kai bus papildytas klasifikatorius.
Ar Kompetentingų institucijų tvarkomų jungtinių duomenų apie viešųjų pirkimų procedūroje dalyvaujantį tiekėją pažymoje (toliau – Jungtinė pažyma) pateikiami duomenys, kad juridiniam asmeniui, pageidaujančiam dalyvauti konkurse, ir šio juridinio asmens vadovui per pastaruosius 5 metus Lietuvos Respublikoje nėra priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis ir jis neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo už nusikalstamas veikas, nurodytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 1 dalyje, yra pakankami, kad būtų pagrįstas konkurso dalyvio ir jo vadovo atitikimas Konkursų aprašo 23.10 ir 23.11 papunkčių reikalavimams?
(2023-04-24) Pateiktame klausime nurodyti Jungtinės pažymos duomenys neapima visų Konkursų aprašo 23.10 papunktyje nurodytų nusikalstamų veikų ir Konkursų aprašo 23.11 papunktyje nurodyto teistumo dėl mokesčių nesumokėjimo, todėl laikytini nepakankamais.
Atsakymo motyvai. Pirmiausia pažymime, kad Konkursų aprašo 23.10 papunktyje nurodyti dokumentai teikiami, siekiant pagrįsti Konkurso dalyvio atitiktį Konkursų aprašo 11.12 papunktyje nurodytiems reikalavimams, o Konkursų aprašo 23.11 papunktyje – Konkurso dalyvio (fizinio asmens) ar Konkurso dalyvio, kuris yra juridinis asmuo, vadovo ar valdymo organo nario (narių), ūkinės bendrijos tikrojo nario (narių) atitiktį Konkursų aprašo 11.13 papunkčiuose nurodytiems reikalavimams. Konkursų aprašo 23.18 papunktyje nustatyta, kad vietoje Konkursų aprašo 23.7, 23.9, 23.10 ir 23.11 papunkčiuose nurodytų dokumentų gali būti pateikiama valstybės įmonės Registrų centro Kompetentingų institucijų tvarkomų jungtinių duomenų apie viešųjų pirkimų procedūroje dalyvaujantį tiekėją pažymos išdavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. gruodžio 3 d. nutarimu Nr. 1286 „Dėl Kompetentingų institucijų tvarkomų jungtinių duomenų apie viešųjų pirkimų procedūroje dalyvaujantį tiekėją pažymos išdavimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Jungtinės pažymos išdavimo taisyklės), nustatyta tvarka išduota Kompetentingų institucijų tvarkomų jungtinių duomenų apie viešųjų pirkimų procedūroje dalyvaujantį tiekėją pažyma (toliau – Jungtinė pažyma), jei Jungtinėje pažymoje yra nurodyti Konkursų aprašo 23.7, 23.9, 23.10 ir 23.11 papunkčiuose nustatyta informacija ir duomenys ir pateikiant Jungtinę pažymą bus užtikrinta, kad asmens duomenys būtų pateikiami tik šiuose papunkčiuose nustatyta apimtimi.
Pagal Jungtinės pažymos išdavimo taisyklių 12.3 punkto ir 12.3.4 papunkčio nuostatas, Jungtinėje pažymoje nurodomi Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro pateikti šių taisyklių 10.3 papunktyje nurodyti duomenys apie tiekėją (juridinį asmenį), jų suformavimo data. Palyginus Jungtinės pažymos išdavimo taisyklių 10.3 papunktyje išvardytus duomenis su Konkursų aprašo 23.10 ir 23.11 papunkčiuose nurodytais duomenimis, nustatyta, kad:
1) pagal Jungtinės pažymos išdavimo taisyklių 10.3.2 papunktį duomenys teikiami apie tiekėjo (fizinio asmens) turimą neišnykusį ar nepanaikintą teistumą arba dėl tiekėjo (juridinio asmens) per pastaruosius 5 metus įsiteisėjusius apkaltinamuosius teismo nuosprendžius už nusikalstamas veikas, nurodytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje ir 2 dalies 3 punkte. Šio įstatymo 33 straipsnio (nuo 2019 m. vasario 1 d. galiojančioje redakcijoje 34 straipsnis) 2 dalies 3 punkte nurodytos nusikalstamos veikos apima visas Konkursų aprašo 23.10 papunkčiuose nurodytas nusikalstamas veikas.
2) pagal Jungtinės pažymos išdavimo taisyklių 10.3.3 papunktį duomenys teikiami apie tiekėjo (juridinio asmens, kitos organizacijos ar jos padalinio) vadovo, kito valdymo ar priežiūros organo nario ar kito asmens, turinčio (turinčių) teisę atstovauti tiekėjui ar jį kontroliuoti, jo vardu priimti sprendimą, sudaryti sandorį, ar buhalterio (buhalterių) ar kito (kitų) asmens (asmenų), turinčio (turinčių) teisę surašyti ir pasirašyti tiekėjo apskaitos dokumentus, per pastaruosius 5 metus priimtus ir įsiteisėjusius apkaltinamuosius teismo nuosprendžius ir šiems asmenims neišnykusį ar nepanaikintą teistumą už nusikalstamas veikas, nurodytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 1 ir 3 dalyse. Šiose 46 straipsnio 1 ir 3 dalyse nurodytos nusikalstamos veikos apima visas Konkursų aprašo 23.11 papunkčiuose nurodytas nusikalstamas veikas.
Išvada. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Jungtinė pažyma, kurioje nurodyti duomenys, jog juridiniam asmeniui ar jo vadovui per pastaruosius 5 metus Lietuvos Respublikoje nėra priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis ir jis neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo tik už nusikalstamas veikas, nurodytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 1 dalyje, nebus pakankama pagrįsti šių asmenų atitiktį Konkursų aprašo 11.12 ir 11.13 papunkčiuose nurodytiems reikalavimams. Siekiant pagrįsti šių asmenų atitiktį Konkursų aprašo 11.12 ir 11.13 papunkčiuose nurodytiems reikalavimams, Jungtinės pažymoje turi būti nurodyta, kad juridiniam asmeniui per pastaruosius 5 metus Lietuvos Respublikoje nėra priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už nusikalstamas veikas, nurodytas Viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 34 straipsnio 2 dalies 3 punkte, o šio asmens vadovui per pastaruosius 5 metus nėra priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis ir jie neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo už nusikalstamas veikas, nurodytas Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 46 straipsnio 1 ir 3 dalyse. Kartu atkreipiame dėmesį, kad pastarieji duomenys taip pat turėtų būti nurodyti ir apie juridinio asmens valdymo organo narius.
Konkursų aprašo 23.1.2.1, 23.10, 23.11 ir 23.13 papunkčiuose nurodoma, kad galima pateikti išrašus iš atitinkamų valstybės registrų. Pažymėtina, kad iš atitinkamų registrų gaunami elektroniniai išrašai, skirtingai nei pažymos, nebūna pasirašyti. Konkursų aprašo 24.2 papunktyje nurodyta, kad visi Konkurso dokumentai turi būti tiesiogiai suformuoti elektroninėmis priemonėmis ir pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba pateikiamos skaitmeninės dokumentų kopijos. Ar iš atitinkamo valstybės registro gauto elektroninio išrašo be parašo pateikimas bus laikomas tinkamu dokumento pateikimu pagal Konkursų aprašo 24.2 papunktį? Jeigu ne, prašome paaiškinti, kaip iš valstybės registrų gautus išrašus pateikti, kad jie būtų laikomi pateikti tinkamai.
(2023-05-03) Išrašai, kurie gaunami iš atitinkamų valstybės registrų elektronine forma, šių registrų tvarkytojų (atsakingų asmenų) nėra pasirašyti, laikomi tinkamu ir atitinkančiu Konkursų aprašo 24.2 papunkčio reikalavimus, jeigu pateiktų išrašų išdavimą reglamentuojančiose taisyklėse nenumatyta, kad išrašas yra tvirtinamas atitinkamo asmens parašu. Šiuo atveju teikiama tokia išrašo elektroninė versija, kokią įstaiga išduoda.